668 145 480 [email protected]
Jak wyświetlić wpisy z innego bloga z miniaturkami?

Jak wyświetlić wpisy z innego bloga z miniaturkami?

Niekiedy mamy kilka tematycznych blogów na WordPressie, którymi na co dzień zarządzamy. Czasem potrzebujemy na jednym blogu wyświetlić wpisy z określonej kategorii znajdujące się na innym blogu. W dodatku najlepiej, aby takie zajawki pojawiały się z właściwymi miniaturkami, również znajdującymi się na innej instalacji WordPressa.

Jak to zrobić?

Postaram się to dziś Wam wyjaśnić w jak najprostszy sposób, tak aby każdy mógł zaimplementować rozwiązanie nie rujnując swojej strony i co najważniejsze, nie używając dodatkowych wtyczek, które w pewnym stopniu mogą obciążać całą witrynę.

W prezentowanym sposobie skorzystamy z kanału nowości (RSS Feed), który domyślnie działa na każdym WordPressie i w którym znajdują się wszystkie, niezbędne dla Nas dane. No dobra, nie wszystkie, bo chcemy też miniaturki pobierać, więc na stronie z której będą zasysane artykuły włączmy obsługę mianturek dla wpisów jak i dodajmy do RSS Feed obsługę miniaturek. O tym jak to zrobić przeczytacie w Naszym poprzednim artykule.

Teraz zdecydujmy się, w którym dokładnie miejscu naszego motywu chcemy wyświetlać wpisy z innego bloga. Gdy już wiemy gdzie to zabieramy się za edycję odpowiedniego dla motywu wpisu. Nie powiem Wam, który dokładnie plik należy edytować bo to zależy w dużej mierze od używanego przez Was motywu i tego, gdzie dokładnie chcecie wstawić takie wpisy.

Jeśli zlokalizowaliście już odpowiednie miejsce to wklejcie tam kod jak poniżej, ale wczytajcie się w komentarze znajdujące się w kodzie, aby móc skonfigurować pod siebie dane funkcje:

Dodatkowo nie zapominajcie, że wszystko trzeba odpowiednio ostylować, aby pasowało idealnie do Waszego motywu (wyglądu strony). W tym celu edytujemy plik style.css naszego motywu dodając na jego końcu odpowiednie style, a poniżej macie przykład, który dowolnie można modyfikować. Pamiętajcie, że z pewnością nie będzie pasował do wyglądu Waszej strony, więc tu się musicie sami pomęczyć.

Pamiętajcie, że metoda ma pewne limity, a głównie ograniczona jest do tego co zawiera kanał RSS Feed bloga, z którego pobieracie najnowsze wpisy.

Jak dodać miniatury wpisów do kanału RSS Feed w WordPressie?

Jak dodać miniatury wpisów do kanału RSS Feed w WordPressie?

Ostatnio dość wiele pytań na czacie zaczyna się powtarzać, a jednym z nich jest to:

„Jak dodać miniaturkę do zajawek wpisów na kanale RSS?”

RSS chyba nie muszę nikomu tłumaczyć co to jest. Ale w skrócie powiem, że jest to tzw. kanał nowości. Kiedyś korzystanie z RSS było popularną czynnością i po dzień dzisiejszy osoby śledzące swoje ulubione blogi korzystają z tej formy powiadamiania o nowych wpisach. Jednak wśród motywów do WordPressa ze świeczką szukać takich, które w RSS umożliwiają umieszczenie prócz zajawki wpisu jego miniaturki. Tym samym musimy sami sobie włączyć taką opcję i wbrew pozorom nie jest to jakaś skomplikowana czynność.

Na samym początku musimy rozważyć dwie opcję. Twój blog na WordPressie posiada obsługę miniaturek wpisów albo nie posiada tejże funkcjonalności.

Zweryfikować to bardzo prosto, wystarczy sprawdzić swoje wpisy i to czy do każdego z nich możecie dodać miniaturkę, a jeśli nie ma takiej opcji to znaczy, że i ją musicie sobie sami włączyć.

Włączanie obsługi miniatur

Wejdźcie do panelu administracyjnego WordPressa, otwórzcie w menu Motywy i tak wybierzcie Edytor. Po prawej stronie wyszukajcie plik functions.php (Funkcje motywu). Otwórzcie go do edycji i sprawdźcie czy znajduje się tak linijka jak poniżej:

Jeśli jej nie ma to musicie na samym końcu pliku functions.php wkleić powyższą linijkę i zapisać cały plik.

Przestrzegam jednak, że za każdą taką edycją warto gdzieś sobie skopiować obecną treść edytowanego pliku, aby móc przywrócić starą wersję w razie nieprzewidzianych problemów.

Jeśli wszystko działa i wkleiliście poprawnie wszystko to Wasz blog zaczął obsługiwać miniatury wpisów. Oczywiście aby wszystko działało jak należy musicie do każdego wpisu dodać odpowiednie miniatury, bez nich na pewno żadna Wam się nie wyświetli.

Dodanie miniatur do RSS Feed

Mamy już obsługę miniatur, więc zabieramy się za dołączenie ich do naszego kanału RSS. Powracamy do edycji pliku functions.php i na samym końcu doklejamy kod, który widzicie poniżej:

Zapisujemy edytowany plik no i gotowe. Sprawdźcie teraz kanał nowości, jeśli dodaliście do wpisów miniatury to będą one w nim widoczne.

Kilka sztuczek z plikiem wp-config.php

Kilka sztuczek z plikiem wp-config.php

Jednym z najważniejszych plików w WordPressie jest wp-config.php. Plik tuż po instalacji znajduje się w głównym folderze Twojej strony i zawiera reguły takie jak choćby dane połączenia z bazą danych.

Pobierając paczkę z instalką WordPressa z pewnością zauważycie brak tego pliku, nie jest on dołączony do instalacji i tak jak wspomniałem na początku powstaje on dopiero w procesie instalacji strony na serwerze. Instalator tworzy ów plik bazując na informacjach jakie wpisujemy w kolejnych krokach instalacji. Oczywiście możemy ręcznie stworzyć wp-config.php bądź wgrać ten, który wygenerowaliśmy już wcześniej. Spójrzcie także na pliki znajdujące się w domyślnej paczce instalacyjnej WordPressa, a znajdziecie plik wp-config-sample.php, który możecie edytować, a na końcu zmienić jego nazwę na wp-config.php.

Zauważcie, że plik wp-config-sample.php posiada specyficzny układ kolejnych reguł, ustalona jest tam konkretna kolejność, której zmiana przez właściciela strony może wywołać niepożądane błędy.

Z podstawowych rzeczy jakie powinniście mieć pod ręką, mówię o danych potrzebnych do wygenerowania sprawnego pliku i ujrzenia działającej strony, to:

  • Nazwa bazy danych
  • Nazwa użytkownika bazy danych
  • Hasło do bazy danych
  • Host bazy

Zazwyczaj dane jak powyżej uzyskacie na etapie tworzenia bazy danych. Zanotujcie sobie je, aby móc je swobodnie użyć podczas instalacji.

Ustawienia nazwy bazy danych:

Ustawienie nazwy użytkownika bazy danych:

Ustawienia hasła do bazy danych:

Ustawienia hosta:

Czasami jednak hostingodawca używa alternatywnego numeru portu do baz danych, który oczywiście musimy wprowadzić do ustawień. Gdy oczywiście już go znamy (warto skontaktować się z hostingodawcą) to modyfikujemy odpowiednio linijkę kody DB_HOST jak poniżej:

Adres URL naszej strony

Spytacie się po co o tym piszę, skoro adres strony i ścieżkę do panelu administracyjnego definiujemy w Ustawienia → Ogólne → Adres WordPressaUstawienia → Ogólne → Adres witryny. Jednak opcja jest bardzo przydatna, gdyż nie nadpisuje ona ustawień znajdujących się w bazie danych, a po usunięciu poniższych deklaracji wracają co ustawień pierwotnych, tak – tych w bazie.

Powyższe wartości można ustawić w sposób dynamiczny, dzięki czemu ustawienia idealnie sprawdzą się na instalacji lokalnej jak i serwerowej:

Przenoszenie folderu wp-content

Poczynając od wersji 2.6 WordPressa możemy swobodnie przenosić folder wp-content, w którym znajduje się motyw naszej strony, wtyczki i folder uploads, do którego lądują zdjęcia dodawane podczas kreowania nowych wpisów jak i w trakcie korzystania z samej biblioteki mediów z poziomu panelu administratora.

Aby to zrobić należy ustawić parametr WP_CONTENT_DIR, w którym na końcu ścieżki nie dodajemy slasha:

A następnie ustawiamy kolejno WP_CONTENT_URL:

Przenoszenie folderu z wtyczkami

W przypadku folderu, w których trzymane będą wtyczki jak i instalowane nowe, korzystamy z trzech linijek jak poniżej:

Przenoszenie folderu Uploads

Automatyczne zapisywanie wpisów

Podczas edycji postu bądź strony WordPress używa Ajaxa do automatycznego zapisywania zmian we wpisie. Niekiedy okazuje się, że robi to zbyt często i chcielibyśmy zwiększyć czas co ile WordPress będzie zapisywał kolejne wersje edytowanego dokumentu. Domyślnie robi to co 60 sekund, ale my chcemy, aby robił to co 3 minuty. Wystarczy wtedy dodać do wp-config.php następującą linijkę:

Automatyczne zapisywanie kolejnych wersji wpisów

WordPress domyślnie zachowuje kopie kolejnych wersji naszego wpisu, za każdym razem jak rozpoczynamy edycję, dzięki czemu mamy możliwość szybkiego przywrócenia całego wpisu czy strony do poprzedniej wersji z przeszłości. Cały proces może zostać wyłączony, gdyż tylko zaśmieca naszą bazę danych, która może przez to rosnąć w zatrważającym tempie.

Jednak niektórzy użytkownicy wolą mieć kilka ostatnich wersji wpisu zawsze pod ręką, ale nie potrzebują ich całej historii, a wystarczą tylko 5 ostatnich. Można to zdefiniować w następujący sposób. W naszym przykładzie tylko 3 ostatnie wersję będą przechowywane przez WordPressa:

Raportowanie błędów

Opcja WP_DEBUG została dodana wraz z wersją 2.3.1 WordPressa, więc już jest od dłuższego czasu. Pozwala nam ona podejrzeć błędy i ostrzeżenia generowane podczas działania naszej strony. Domyślnie opcja jest wyłączona, ale gdy chcemy ją włączyć wystarczy użyć:

A gdy już nie będzie nam opcja potrzebna to w prosty sposób wyłączamy ją zmieniając wartość true na false:

Kosz w bibliotece mediów (dla obrazków)

Praca z obrazkami, innymi plikami video czy audio w bibliotece mediów WordPressa jest całkiem przyjemna i prosta, większość z Was nie będzie miała z tym żadnych problemów. Jednak czasami usuniemy przypadkiem jakiś obrazek, ważne zdjęcie, a jak się okazuje, we wspomnianej bibliotece nie ma czegoś takiego jak KOSZ. Czyli wszystko co usuwamy zostaje stracone na zawsze i nie da się ot tak przywrócić usuniętej fotografii czy obrazka.

Na całe szczęście dodając jedną linijkę do pliku wp-config.php możemy odmienić los przypadkowo usuniętych zdjęć, które wylądują do kosza, z którego podobnie jak wpisy, będzie można je przywrócić na stare miejsce:

Automatyczne opróżnianie kosza

Skoro wyżej rozpoczęliśmy temat wyrzucania różnych rzeczy do kosza to nie wolno zapomnieć o usuwanych wpisach i stronach, które automatycznie lądują nam do kosza. Funkcja jest przydatna bo w każdej chwili możemy przywrócić dany wpis bądź post, ale czy na pewno możemy to zrobić zawsze?

Otóż jak się okazuje nie, bo WordPress opróżni kosz z wpisów i stron, które zagnieździły się tam na dłużej niż 30 dni. Oczywiście możemy zwiększyć czas przechowywania naszych śmieci dodając linijkę jak poniżej:

Co ciekawsze, jeśli użyjemy takiej konstrukcji:

To wyłączymy całkowicie kosz, nie będzie on po prostu działał. Zamiast zera można użyć także wartości false.

Wyłączenie edytora wtyczek i motywów w panelu

Zakładając, że macie wspólnika, który pisze ciekawe wpisy, chce również być adminem na stronie, ale kompletnie nie zna się na WordPressie. Aby go nie kusiło edytowanie motywu bądź dowolnej wtyczki powinniśmy wyłączyć taką możliwość z poziomu paneli administracyjnego. W tej sytuacji całą sprawę załatwi linijka jak poniżej:

Wyłączenie automatycznej aktualizacji WordPressa

Różne rzeczy dzieją się z Naszą stroną, gdy tylko zostanie ona zaktualizowana. Co gorze, taka aktualizacja może nastąpić samoczynnie, bez naszej wiedzy – i co wtedy gdy nie mamy kopi zapasowej strony, a aktualizacja doprowadziła ją do ruiny? Lepiej samemu decydować kiedy chcemy zaktualizować naszego WordPressa do najnowszej wersji. Możemy więc wyłączyć automatyczną aktualizację WordPressa dodając linijkę jak poniżej:

Wyłączenie aktualizacji wtyczek i motywów

Warto czasami zablokować użytkownikom strony możliwość aktualizacji czy instalacji wtyczek czy motywów. Załatwimy to dzięki linijce jak niżej:

Opcja ta wyłączy także edytor motywów i wtyczek, przez co nie musimy już korzystać z wcześniej opisanej opcji DISALLOW_FILE_EDIT.

Zwiększenie limitu pamięci dla PHP

Niekiedy bardziej rozbudowana wtyczka czy motyw wymaga o wiele pamięci niż WordPress może zaoferować domyślnie (40MB). Co w tym momencie możemy zrobić? Jeśli chodzi o sam panel administracyjny naszej strony to jemy zwiększymy pamięć dzięki opcji WP_MAX_MEMORY_LIMIT

Ogólny limit pamięci dla motywu i wtyczek zwiększymy poprzez poniższy wpis:

Naprawianie uszkodzonych tabel w bazie danych

Czasami widzicie komunikaty o błędzie połączenia z bazą danych, które po pewnej chwili znikają i strona dalej działa, a komunikat cyklicznie pojawia się co pewien czas. Może to oznaczać, że któraś tabela w naszej bazie danych została uszkodzona. Powodów takich zdarzeń może być naprawdę całkiem sporo i to nie miejsce, aby je opisywać.

WordPress pozwala nam na automatyczną naprawę uszkodzonej bazy bądź tabeli, choć owa opcja domyślnie jest wyłączona i aby ją aktywować musimy skorzystać z opcji WP_ALLOW_REPAIR